VSR Mijn VSR

Visie: Schoonmaak doe(t) je goed!

‘Eindelijk weer een kolkende arena’, opent Diane van Dijk, dagvoorzitter en voorzitter van VSR, het VSR Zomerevent dat plaatsvindt in de Johan Cruyff ArenA. Het is woensdag 8 september en het is de dag ná de avond dat het Nederlands elftal met 6-1 van Turkije won, tijdens een kwalificatiewedstrijd voor het wereldkampioenschap in 2022. En daar mocht eindelijk weer publiek bij zijn (vandaar die kolkende arena).

Niet alleen voor voetbalwedstrijden bieden de versoepelde coronamaatregelen mogelijkheden, ook VSR kan voor het eerst in anderhalf jaar weer een fysieke bijeenkomst organiseren. De webinars waren een goed alternatief, daar niet van. Maar de Johan Cruyff Arena biedt, één dag na zo’n zinderende wedstrijd en met een zinderende 28 graden Celsius op de thermometer, een unieke sfeer. Vooral omdat ons – na het inhoudelijke programma over facility management in de arena, tegen de achtergrond van corona – een rondleiding te wachten staat; zelfs tot in de kleedkamers. Het zweet van Davy Klaassen zou je bij wijze van spreken nog kunnen ruiken.

Maar eerst vertelt Diane van Dijk waar VSR op dit moment mee bezig is. VSR heeft mede door de pandemie bijvoorbeeld tijd kunnen nemen om na te denken over de eigen visie. Of zoals Van Dijk het uitdrukt: ‘Waar is VSR nu van?’ Dat zijn volgens haar drie belangrijke dingen: 1. research, 2. het zijn van een kennisinstituut en 3. een onafhankelijk platform. Van Dijk: ‘Die drie dingen gaan over “hoe” en “wat”, maar minstens zo relevant is: “waarom”? Waarom voert VSR haar kernactiviteit uit? En waarom is dat van belang voor de ledengroepen van VSR?’ De conclusie:

Schoonmaak doe(t) je goed!

Binnenkort vertaalt VSR deze visie in een marketingcampagne.

Terug- en vooruitblik
Daarnaast vertelt de voorzitter over recente publicaties van VSR, zoals over onderzoek naar hervulbare sproeiflacons, hygiëne van schrobzuigmachines, meten van schoonmaakkwaliteit en vloerreiniging met microvezels. Ook waren er het afgelopen jaar gezamenlijke publicaties met NVZ en Schoonmakend Nederland, over coatings op glas en gevel en over de effectiviteit van reinigen en desinfecteren.

Verder houdt VSR steeds vaker social polls op LinkedIn en ontwikkelde het een platform met gratis toegang voor leden: mijn.vsr-schoonmaak.nl. Hier kun je in contact komen met leden, vragen stellen en gebruikmaken van de kennisbank.

Wat je alvast in de agenda kunt zetten zijn het Hygiëneforum op 4 oktober in RAI Amsterdam, in samenwerking met NVZ en Schoonmakend Nederland, een webinar op 18 november en – ook in november – een overleg met de houders van het VSR-Keurmerk. Technisch onderzoek staat gepland naar UV-C-reiniging, het bewaren van vochtige microvezeldoekjes, microplastics bij het bedrijfsmatig wassen van microvezeldoeken, kruisbesmetting bij het vouwen van microvezeldoeken en reiniging met ozonwater. Ten slotte komen er nog enkele heruitgaven aan en een onderzoek naar duurzame inzetbaarheid.

VSR heeft tijdens de coronapandemie niet stil gezeten en staat in de startblokken om ook de komende periode inhoud en beleving op een prettige manier met elkaar te combineren.

Ajax is publiek-private vereniging
Henk van Raan neemt ons mee in de nauwe samenwerking tussen Ajax en Gemeente Amsterdam om te komen tot een zelfredzaam en duurzaam stadion. Hij is Chief Innovation Officer en Director Facility Management Amsterdam ArenA en vertelt over de enorme uitdaging om tijdens de pandemie vier EK-wedstrijden te organiseren en faciliteren.

Ajax is een publiek-private vereniging, zelfredzaam en onafhankelijk van subsidies, trapt Van Raan af. De Stad Amsterdam heeft 48 % van de aandelen, Ajax 13 % en de rest is privaat. ‘We konden het stadion daardoor met een relatief lage lening bouwen. Wel moest er voor het geld dat de Gemeente Amsterdam investeerde, iets tegenover staan. We investeerden de winst terug in het gebouw om het te innoveren en moderniseren.’

Duurzaam en inclusief
‘In 2010 werden we koploper in de duurzaamheidsambitie van de gemeente’, vervolgt Van Raan. ‘We investeerden in zonnepanelen, gasgestookte ketels, stadsverwarming en -koeling en in een batterij ontwikkeld uit batterijen van de Nissan Leaf. In 2015 waren we helemaal gasloos. Alles is sindsdien elektrisch en we produceren zelf energie.’

‘Dat is geweldig, maar wat wij ons realiseerden is dat met een evenement zoals gisteravond, de impact op het milieu vooral wordt veroorzaakt door hoe bezoekers hiernaartoe komen. Daarom richten wij ons nu op de keten. Hoe kunnen wij die reis zo organiseren dat die impact maximaal wordt gereduceerd?’

‘Tegelijkertijd willen we de slimme stad vormgeven. We hebben een overeenkomst getekend met de stad Amsterdam en wij gaan met de buurt, met de Amsterdammers, vormgeven aan grote stedelijke thema's zoals gezondheid, duurzaamheid en inclusiviteit. We willen Amsterdammers mee laten profiteren door banen te creëren voor de Amsterdammer die hier woont, werkt en leeft. We kijken niet alleen naar financieel rendement maar ook naar maatschappelijk rendement.’

1,5 meter
Terug naar de stadionrealiteit tijdens de coronapandemie. Ook op dit vlak ging de Johan Cruyff Arena voor een zo veel als mogelijk allesomvattende aanpak. De 1,5 meter afstand werd niet alleen binnen het gebouw gemonitord, maar al vanaf huis. Mensen konden vanaf vertrek via een app het lokale druktebeeld delen. In het stadion waarschuwden buzzers wanneer je te dicht bij elkaar kwam, en ook camera’s, video-analyses, UV-C-lampen in het toilet, sensoren die op de tribunes testten hoe aerosolen zich bewegen, en testen voor toegang, moesten besmetting voorkomen.

Ook de schoonmaak kwam onder een vergrootglas, vertelt Van Raan: ‘Met CSU hebben we gekeken naar kritische plekken die extra aandacht moesten krijgen. Het kleedkamergebied is zo een kwetsbaar gebied, daar zitten alle spelers bij elkaar. Als daar besmetting plaatsvindt, is de impact enorm. Dat geldt ook voor de toiletten. We hebben een aantal zones bepaald waar we extra in hygiëne en apparatuur investeerden om de veiligheid maximaal te kunnen garanderen.

EK
Tegen deze corona-achtergrond was de arena in het begin van de zomer gaststadion voor vier EK-wedstrijden. Van Raan: ‘We hebben het gebouw anderhalve maand uit handen moeten geven. UEFA heeft de complete controle overgenomen, heeft elke hoek gecheckt. Alles moest bekleed en aangekleed worden, het was een enorme transformatie. Door corona kwam er nog extra werk bij: 450 desinfectiezuilen, afvalbakken voor mondmaskers, kuchschermen, wachtrijen voor kiosken op afstand, digitale persconferenties en een ongelofelijke prestatie door de schoonmakers. Er is uitgebreid met blue zones, periodiek reinigen, UV-C-lampen in de toiletten en incidentmelding. Het was heel intensief en heel bijzonder.’

Crisis aangrijpen voor verandering
Toch heeft pandemie niet alleen ellende gebracht, vindt Van Raan: ‘Covid heeft beperkingen opgelegd, maar ook inzicht gegeven in schonere gebouwen maken voor de gebruiker. We zijn gaan nadenken over de voorwaarden die bijdragen aan een gezond gebouw en over welke middelen en data-intelligentie we kunnen inzetten. Ook kijken we nu naar hoe ketenpartners in onderlinge afstemming elkaar kunnen versterken. Als je echt veranderingen wilt doorvoeren, moet je een crisis aangrijpen.’

Van Raan heeft daarom de hele industrie opgetrommeld en samengebracht op een digitaal platform om in gesprek te komen over structurele verandering. Hoe ziet schoonmaak er in de toekomst uit? ‘Schoon en gezond gaan hand in hand. Mensen kijken op een andere manier naar wat schoon is. Wij werken met digitalisering en realtime monitoring, maar er is ook draagvlak nodig voor verandering van gedrag.’

Er volgt bijval vanuit de zaal wanneer het gaat over gedrag van mensen, van gebouwgebruikers. De ervaring is dat lang niet iedereen die eigen verantwoordelijkheid neemt, merkt ook Van Raan: ‘Mensen vieren feest en je wilt niet weten hoe het er hier na gisterenavond uitziet. Tegelijkertijd willen wij een gezond gebouw creëren.’

Meer respect voor schoonmaak
Van Raan concludeert dat digitalisering, monitoren en UV-C-reiniging het schoonmaakwerk niet zullen vervangen. ‘Het is niet te automatiseren. Het beste resultaat behaal je met goede mensen, die een goede opleiding hebben, goede instructies krijgen en hart voor de zaak hebben.’

Voorzitter Van Dijk: ‘Er is in ieder geval nog nooit zoveel over schoonmaak gepraat!’ Van Raan: ‘En er is meer respect gekomen voor schoonmaak.’ Ook dat heeft de pandemie opgeleverd.

Voordat we aan de borrel gaan, krijgen we een uitgebreide rondleiding via de parkeergarage van de spelers, de kleedkamers, ijsbaden, fysio-ruimtes en de spelerstunnel naar: het gras! Wat we om ons heen zien, kleurt de gids in met anekdotes en succesverhalen. Daarbij steekt hij zijn eigen passie voor Ajax niet onder stoelen of banken. Toch hadden ook de PSV’ers en Feyenoorders een leuke middag. Of ze kunnen goed toneelspelen.

Voor meer informatie over de publicaties, onderzoeken of toegang tot het VSR-platform, neem contact op met VSR.

Bron: VSR

Deel dit nieuwsbericht