VSR VSR
Lang French Lang English

Artificial Intelligence. Iedereen heeft het over de impact ervan op z’n vakgebied. Welke veranderingen gaat AI teweegbrengen in de schoonmaakbranche? Dit houdt mij ook bezig, dus ik dacht “Wie beter dan AI zelf kan deze vraag beantwoorden?” Ik stelde deze vraag daarom via ChatGPT en kreeg een antwoord met 6 inhoudelijke punten en de gebruikelijke disclaimer als afsluiter.

Ja, mits…
Efficiëntere planning en routing was het 1e punt op ChatGPT’s lijstje. Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Om op onverwachte zaken te kunnen anticiperen blijft menselijk inzicht, beoordeling en flexibiliteit nodig. En schoonmaakwerk zit eigenlijk altijd vol verrassingen.

Afvaller
Ronduit oneens ben ik het met Chat GPT’s punt “Verbeterde klantenservice door chatbots en virtuele assistenten”. Veel klanten hebben de FAQ’s al volledig uitgepluisd voordat ze gaan bellen. Ik vind het zelfs klantonvriendelijk als je dan een onpersoonlijke en ergerniswekkende chatbot als gesprekspartner krijgt. Een klant die contact zoekt is juist een prachtige kans voor hospitality. Die verdient een menselijke medewerker die de vraag efficiënt, vriendelijk en op maat oplost. Bovendien worden bedrijven die persoonlijk contact hebben met klanten veelal hoger gewaardeerd!

Vraagtekens
Milieuvriendelijkere benaderingen” was punt 6. Dit zie ik niet direct voor me. Hoe moet ik dit concreet zien? Gebeurt dit al? Kennen jullie voorbeelden?

Volgens Chat GPT kan AI ook worden gebruikt om digitale trainingsprogramma's te ontwikkelen voor schoonmaakpersoneel, waardoor ze effectiever en sneller kunnen worden opgeleid. Op mijn vraag hoe het dat precies bedoelde, kwam het met een heel verhaal met weer meerdere punten. Eén van die punten was real-time feedback door AI… Dit zag ik niet voor me, dus vroeg ik daarop door. ChatGPT krabbelde vervolgens terug met een lang en vaag antwoord. Niet erg overtuigend! Uiteraard gaf ChatGPT hierbij een disclaimer: dat AI geen directe menselijke feedback vervangt, maar een hulpmiddel is.

Goed punt
Met twee punten was ik het eens met ChatGPT. Voorspellend onderhoud en kwaliteitscontrole met sensoring. Het noemde de mogelijkheden om de kwaliteit van schoonmaakwerk te controleren door beelden te analyseren en te vergelijken met normen en verwachtingen. Bijvoorbeeld een koffievlek op een vergadertafel die een camera om 12:00 registreert, en om 16:00 na de schoonmaakronde niet meer. Is het misschien een idee voor VSR om kwaliteitsmetingen gebaseerd op AI als standaard voor de markt te ontwikkelen?

Generatieverschil
Volgens ChatGPT is AI dus veelbelovend voor de schoonmaakbranche. Ik merk aan mezelf dat ik soms, terecht of onterecht, nog wat terughoudend ben in de heilige graal die AI wordt genoemd. Ligt dat dan aan mij als generatie X of hebben alle generaties dit?

Ik ben zo benieuwd naar jouw visie en ideeën op AI en hoe dit wat jou betreft invloed heeft of gaat hebben op de schoonmaakmarkt. Laat het in de comments weten! Ik wil namelijk graag bijblijven en ervan leren. Het omarmen in plaats van wegduwen. Want één ding is zeker. AI rukt op en is niet meer weg te denken.

Diane van Dijk is voorzitter van VSR. In het dagelijks leven is zij Commercieel Directeur bij CSU.

Iedere maand publiceren wij een blog van een van de bestuursleden van VSR, waarin ze ingaan op een onderwerp rond het thema 'schoonmaak doe(t) je goed'.

Deel dit nieuwsbericht