VSR VSR Mijn VSR
Mijn VSR Lang French Lang English

Sensoren, wearables, smart building, cleaning 4.0, de Amigo-robot en big data: zomaar wat termen die op woensdag 9 september de revue passeerden tijdens de VSR-Kennisdag. Zes gastsprekers praatten de ruim 150 aanwezige VSR-leden in één dag bij over digitalisering en robotisering. Tijdens de Zomerborrel – die direct na de Kennisdag plaatsvond – werd de zin en onzin over bacteriële reinigers benadrukt én sprak OSB-voorzitter Piet Adema over het inbestedingsvraagstuk.

Er zijn meer apparaten en voorwerpen die met elkaar bellen dan mensen. Steeds vaker legt een vuilnisbak, kopieermachine, energiemeter of auto een mobiel lijntje. Met beacons kunnen retailers het winkelend publiek traceren en hen gepersonaliseerde reclame sturen. En Real Humans is een veelgeprezen Zweedse tv-serie waarbij menselijke robots, zogenaamde hubots, een steeds grotere plaats veroveren in de huidige maatschappij.

Kortom: zowel zakelijk als privé kunt u er bijna niet omheen; het proces van robotisering en digitalisering is op allerlei vlakken gaande en u bent er, bewust of onbewust, mee bezig. Wat de gevolgen en kansen van deze processen zijn voor de schoonmaakbranche, werd duidelijk tijdens de VSR-Kennisdag en -Zomerborrel. De interesse in onderwerpen als robotisering en digitalisering was groot, getuige de ruim 150 gasten.

Wie is de Uber van de schoonmaakbranche?

VSR nodigde maar liefst zes gastsprekers uit die elk vanuit zijn eigen perspectief het thema ‘Digitalisering in de schoonmaakbranche’ onder de loep namen: vanuit wetenschappelijk oogpunt tot een praktische uitvoering voor uw onderneming.

Professor Peter van Baalen (Universiteit van Amsterdam) legde haarscherp uit wat de gevolgen van de digitale revolutie zijn (verschuiving van de macht en nieuwe sociale en institutionele structuren). Want bedrijven als Uber, Airbnb, Facebook en AliExpress zijn geen traditionele onderneming meer, maar stuk voor stuk platforms. Wat opvalt: taxibedrijf Uber heeft zelf geen taxi’s en hotelaanbieder Airbnb heeft geen hotels, én toch worden beide diensten volop gebruikt. Van Baalen: ‘Digitalisering betekent dat alles wordt teruggebracht tot één vorm. Alles kan omgezet worden in eenen en nullen en dat maakt de digitale revolutie zo groot.’

2-1 voor de digitalisering

Dirk Tuip (Facility Apps) vond dat u níet moet denken in beperkingen en concurrenten, maar in innovaties. Want, vier op de vijf mensen heeft een smartphone, die op dit moment nog vrij weinig op de werkvloer gebruikt wordt. Dat kan anders, vond Tuip: ‘Een gebouw is geen object, maar een box en uit die box komt informatie uit. Informatie over klanten (zoals klachten en suggesties), over machines en over eindgebruikers (hoe tevreden zijn ze) bijvoorbeeld. Door te digitaliseren ben je meer transparant voor de klant, het levert je een kostenbesparing op en je bent klaar voor de toekomst.’

Robots functioneren niet zonder mensen

Ir. Jesse Scholtes (Technische Universiteit Eindhoven) liet zien hoe complex robots zijn, wat robots anno 2015 kunnen en hoe robots hun cognitief vermogen (intelligentie) krijgen, zoals oriënteren, redeneren en problemen oplossen. ‘Voor de schoonmaak zullen robots vooral veel repetitieve taken zoals vloeronderhoud, kunnen uitvoeren, of logistieke taken. De mens zal dus nog altijd nodig zijn’, aldus Scholtes. Scholtes voorspelt dat over vijftien à twintig jaar robots pas echt de schoonmaaksector kunnen assisteren.

Schoonmaak van kantoren is realiteit, geen toekomst

Richard Bormann MSc. (Fraunhofer Institut) werkte samen met het grootste schoonmaakbedrijf van Duitsland voor de ontwikkeling van de Care-O-Bot. Een robot die afval kan ophalen en kan traceren of de vloer vies is, waar de vloer vies is en de vloer vervolgens kan schoonmaken. ‘Groot voordeel van een robot: hij behoeft geen training en je hoeft ‘m niet te werven; hij is er gewoon’, aldus Bormann. Voor nu werkt de robot nog te langzaam, maar de Care-O-Bot zal nog verder ontwikkeld worden.

Wat doet u met big data?

Professor Paul Havinga ging specifiek in op het onderwerp sensoren. ‘De telefoon is een hele grote sensor. En bijna iedereen heeft wel een telefoon. In een groot gebouw kun je dus heel goed meten waar het druk geweest is en waar het dus viezer is. Zo’n sensor heeft verschillende functies: check, track & trace (controleren, volgen) en sporen achterlaten (zoals verloren spullen). Dankzij sensoren kun je nu op het juiste moment beslissingen nemen omdat je real-time gegevens doorkrijgt.’

Virtuele werkelijkheid voegt iets toe aan echte werkelijkheid

Peter Mudde (Vebego Innovations) behandelde twee cases met smart connected products. Zijn wearables (kleding, smart watch, bril en telefoon) interessant voor de schoonmaak en hoe kun je de vuilgraad meten om slimmer schoon te maken. Met wearables kun je bijvoorbeeld mensen productief gezond houden en aan de hand van de vuilgraad kun je schoonmakers beter instrueren.

Bacteriële reinigers: feit of fictie

Na een korte pauze ging de Kennisdag vloeiend over in de Zomerborrel, waarbij wetenschapsjournalist Anton Duisterwinkel de nieuwe VSR-publicatie Zin en onzin van bacteriële reiniging toelichtte. Bacteriën eten vuil níet op, maar bacteriën maken bepaalde enzymen aan en die enzymen breken bepaalde soorten vuil af. Een bacteriële reiniger werkt wél in omgevingen waar het voortdurend nat blijft, zoals het toilet en de gootsteen, maar werkt niet in droge ruimten zoals een vloer. Duisterwinkel pleitte er ook voor de term probiotica niet te gebruiken; de term bacteriële reiniger bestaat namelijk al en dit reinigingsmiddel heeft een beperkt maar zinvol toepassingsgebied.

Het imago van de schoonmaak

Ook OSB-voorzitter Piet Adema was aanwezig tijdens de VSR-Zomerborrel en sprak met VSR-voorzitter Jacco Vonhof over actuele zaken als het inbestedingsvraagstuk. ‘Het is een politiek gegeven. Het gaat gebeuren. We moeten het daarom op een slimme manier goed bijsturen’, aldus Adema. In het verlengde daarvan, spraken Vonhof en Adema met elkaar over de beeldvorming van de schoonmaaksector. ‘Er zijn veel dingen misgegaan, maar er zijn ook dingen die wel goed zijn gegaan en over die dingen wil ik graag met Asscher praten. Ik besef zeker dat we sommige dingen niet zo snel kunnen veranderen, maar we kunnen wel vinger aan de pols houden over hoe het gaat.’

Stof tot nadenken

De VSR-Zomerborrel en -Kennisdag vormden samen voor een bomvol programma met interessante sprekers, nieuwe inzichten, praktische oplossingen, toekomstbeelden en alle facetten van de digitalisering en robotisering. Een goed glas wijn of een koud biertje was dan ook meer dan welkom om na afloop met elkaar na te praten op het zonovergoten terras van De Glazen Ruimte in Maarssen.

Deel dit nieuwsbericht