VSR VSR
Lang French Lang English

Zoeken in de kennisbank

Procesgerichte schoonmaak-dienstverlening. Beschrijvend onderzoek

Het doel is het beschrijven van de relevantie van procesgerichte schoonmaakdienstverlening in de marktsegmenten kantoren, scholen / universiteiten en de gezondheidszorg.

Resultaat

De mogelijkheden om tot Procesgerichte Schoonmaakdienstverlening te komen zijn afhankelijk van de organisatie (opdrachtgever) en het schoonmaakbedrijf. De invoering van Procesgerichte Schoonmaakdienstverlening moet een ontwikkelingstraject doorlopen, waarbij het schoonmaakbedrijf het primaire proces van de opdrachtgever moet kennen. Het is ook van belang dat er vertrouwen en wederzijds respect voor elkaars specialisme is. Partnership speelt hierbij een belangrijke rol. Schoonmaakbedrijven dienen eerst door 'goed' schoonmaken vertrouwen te winnen. Als er vertrouwen in het schoonmaakbedrijf is, heeft Procesgerichte Schoonmaakdienstverlening kans van slagen.

De relevantie van Procesgerichte Schoonmaakdienstverlening wordt in de marktsegmenten kantoren, gezondheidszorg en scholen/universiteiten in grote mate bepaald door een aantal elementen. De elementen die van invloed zijn:

1. Het primaire proces van de opdrachtgever;
2. De grootte van de organisatie van de opdrachtgever;
3. De structuur van de facilitaire organisatie bij de opdrachtgever;
4. Het tijdstip van het schoonmaakonderhoud bij de opdrachtgever;
5. De visie van de opdrachtgever (facilitair manager);
6. De visie van het schoonmaakbedrijf;
7. De promotie die het schoonmaakbedrijf aan Procesgerichte Schoonmaakdienstverlening geeft;
8. De relatie en samenwerking tussen opdrachtgever en schoonmaakbedrijf.

Op basis van de onderzoeksgegevens en de ontwikkelingen in het schoonmaakwerkveld kan gesteld worden dat de benadering van Procesgerichte dienstverlenende activiteiten een grote bijdrage levert aan het 'op maat' laten plaatsvinden van het schoonmaakproces. Services spelen bij Procesgerichte Schoonmaakdienstverlening een ondergeschikte rol, omdat deze alleen invulling geeft aan de behoefte van de klant.

Het is gebleken dat de Procesgerichte dienstverlenende activiteiten beter overdag naast en/of tijdens het schoonmaakproces kunnen worden uitgevoerd. Overdag kan beter invulling worden gegeven aan de individuele behoefte van de klant, omdat het primaire proces - waar de klant werkzaam is - volop in gang is. De procesgerichte dienstverlenende activiteiten sluiten dan aan op het primaire proces. Een voorbeeld hiervan is dat het schoonmaakpersoneel tijdens de lunchpauze van de klant kantinewerkzaamheden uitvoert. Op deze manier wordt de behoefte van de klant direct ingevuld.

Bij objecten waar het schoonmaakproces 's avonds plaatsvindt kan het schoonmaakpersoneel weinig procesgerichte dienstverlenende activiteiten naast en/of tijdens het schoonmaakproces uitvoeren. Het primaire proces is niet meer volop in beweging. De communicatie tussen het schoonmaakpersoneel en de gebouwgebruiker (klant) wordt hierdoor bemoeilijkt.